Hemmagjord Rosencurd

Det här med hemmagjord marmelad eller curd som jag brukar kalla det har verkligen blivit en passion. Det är så gott och mysigt att börja dagen med lite nybakat bröd med marmelad eller curd på.

Den här gången testade jag rosencurd. det är alltså nyponrosen man använder. Dels gör färgen att curden ser helt underbar ut. Men doften, när den den sprider sig i köket och huset. Så underbart :)!

Receptet är till grunden som de andra curdena jag gjort, men den här var verkligen något extra.



Hemmagjord Rosencurd

Rosen Curd

1/2 gelatinblad
ca 2  dl nyponros blad
1 1/4 dl socker
1/2 tsk citronsyra
3 äggulor
75g laktosfritt smör


Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Rensa rosenbladen och skölj försiktigt. Blanda i citronsyra och börja pressa och mosa bladen så att du kan samla saften i ett glas.
Under tiden börjar du hetta upp de andra ingredienserna i en tjockbottnad kastrull. Var försiktigt, för det får inte koka. När du inte kan pressa ur någon mer saft så häller du i rosensaften och bladen i kastrullen och fortsätter med omrörning till att klrämen börjar tjockna.
Krama sedan ur gelatinbladet och låt det smälta i den varma massan under omrörning. Låt sedan rosencurden svalna.

Det här mina vänner är underbart gott. Tänk er nybakat bröd med en skiva ost och lite rosencurd till lite te eller kaffe. Vilken start på morgonen  :)

Hoppas ni vågar testa.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0