Vegetariska Kroppkakor

Igår så testade vi kroppskakor. Vi gjorde dem vegetariska med sojafärs vilket resulterade i en väldigt god måltid. Vi har aldrig testat kroppskakor så det va extra kul :)



Ingredienser
1 kg potatis
300 g sojafärs ( fryst)
5 st färska champinioner, finhackade
1 gul lök, finhackad
1 msk soja
kallpressad rapsolja
kryddpeppar


2 ägg
2 1/2 vetemjöl
1 tsk salt
4 liter vatten
1 msk salt
4 msk smör

Tillbehör
Hemlagad lingonsylt

Koka potatisen och pressa den i en potatispress. Täck över och låt svalna.
Under tiden steker du champinionerna i rapsolja, tillsätt sojafärsen och lök. Krydda med peppar och tillsätt sojan.
Vispa upp äggen och blanda med potatisen, vetemjölet och med salt. Blanda ihop potatis och deg försiktigt.

Dela sedan degen till önskad storlek , platta ut varje degbit. Använd mjöl, det underlättar när du jobbar med degen.
Lägg en klick fyllning  i mitten och rulla ihop till bollar eller avlånga äggformade bitar.
Koka upp vatten med 1 msk salti . Lägg i några kroppkakor åt gången och låt sjuda  i ca 5-7 min.  Ta upp de försiktigt med en hålslev.

När alla är kokade smälter du smöret och serverar de varma kroppkakorna med smör och lingonsylt.

Kvällens middagstips...lite annorlunda kanske men ganska gott :)




Kommentarer
Postat av: Ida

Vad kul att hitta ett recept på vegetariska kroppkakor! Det är faktiskt något som jag saknat sedan jag blev vegetarian för tio år sedan. Detta måste testas! Fin blogg för övrigt! :)

2010-08-18 @ 13:24:22
URL: http://chokladsockerkaka.blogspot.com
Postat av: Emmy

Kroppkakor är så gott, fast med fläsk då ;-)Man blir lite däst efteråt bara :-/ Jag har aldrig gjort kroppkakor själv, bara under övervaknande av min pappa.

2010-08-18 @ 15:55:05
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0